Interview Kunstenaar

Waar komt uw liefde voor kunst vandaan?

Mijn liefde voor kunst is er altijd geweest zolang ik me herinner.

Ik denk dat dit komt omdat ik graag kijk en observeer. Automatische gedachten zijn bv waarom heeft een object een bepaalde vorm? Kleur? Hoe ziet iemand eruit? En waarom. Of wat kan ik daar vervolgens van maken?

En ik hou van creëeren. Een proces wat al in mijn hoofd begint door al mijn gedachten

hierboven benoemd.

 

Waar haalt u de inspiratie voor uw kunstwerken vandaan?

Mijn inspiratie voor mijn kunstwerken haal ik uit alles wat ik zie of meemaak om mij heen.

Dat kan zijn een gebeurtenis, muziek, gedicht, tijdschriften, musea, boeken, enz.

Het zit als het ware in mijn systeem.

 

Speelt uw leefomgeving een rol in de kunstwerken die u maakt?

Dus mijn leefomgeving speelt zeker een rol. Als ik daarvoor kies.

 

 Maakt u uw kunstwerken altijd op dezelfde locatie of verschilt dat per kunstwerk?

De locatie waar ik kunst maak is mijn atelier. De ideeën beginnen veel eerder. In een dummy die ik bij me draag. Om snel iets te schetsen of op te schrijven.

 

Wat vindt u het lastigste onderdeel bij het maken van een kunstwerk?

Het lastigste onderdeel van het maken van een kunstwerk is voor mij om te bepalen

wanneer het af is.

 

Bent u erg perfectionistisch als het aankomt op uw werk?

Of ik erg perfectionistisch ben weet ik niet zo goed. In kunst is t niet goed of fout voor

mij. Wel moet mijn kunstwerk als ik een opdracht heb voldoen aan mijn standaard. Dus

voor mij technisch goed in elkaar zitten, en het moet goed voelen als ik m verkoop.

 

Wordt u geïnspireerd door andere kunstenaars? Zo ja, welke?

Ik word zeker geïnspireerd door andere kunstenaars. Hoe meer creatieve mensen om mij

heen hoe meer ideeën ik op doe. Dit hoeven geen beroemde kunstenaars te zijn. Het gaat er vooral om dat ik veel kan delen met andere creatieve mensen.

En ik kijk graag naar nieuwe moderne kunst. Oude bekende kunstenaars kan ik ook inspiratie uithalen. De manier van schilderen van van Gogh, de portretten van Modigliani, Matisse en zo kan ik nog wel even doorgaan:).

 

Maakt u het kunstwerk in één keer of doet u daar een aantal dagen/weken over?

De tijd die ik besteed aan een kunstwerk is heel verschillend. Dit hangt heel erg af van de

context waarin ik iets maak. Dat kan een week zijn, maar ook een maand.

  

Wat is uw favoriete schilderij?

Mijn favoriete schilderij bestaat eigenlijk niet. Een schilderij is bij mij wel favoriet als

als het me raakt. Als je mijn visie op kunst leest op mijn site, dan staat er eigenlijk dat

Kunst emotie is. Dat kan zijn van schoonheid tot dood. Daar bedoel ik eigenlijk mee dat

een schilderij of ander kunstwerk niet alleen mooi hoeft te zijn. Maar vooral een emotie

oproept.

 

Probeert u met uw werk altijd een bepaalde boodschap over te brengen?

Ik probeer niet altijd een boodschap over te brengen in mijn schilderijen. Als je met de vraag bedoeld of er een boodschap in mijn schilderijen zit om de kijker in een bepaalde richting te laten denken of voelen. Dat laat ik aan de kijker over. Wel is het zo als ik een bepaald onderwerp heb, dat ik de kijker dan over dat onderwerp mijn gedachten en gevoelens laat zien. En met een abstract schilderij probeer ik in die zin ook de boodschap van kleur, vlak en lijn mee te geven.

 

 

Fasemodel

● Fase 1: Sensatie

○ Zodra ze iets meemaakt of ziet in haar omgeving, gebruikt ze dat als inspiratie voor haar kunstwerken. Alles wat ze schildert haalt ze uit wat ze ziet of meemaakt.

● Fase 2: Realisatie

○ Haar gedachten staan eigenlijk altijd 'aan' zoals ze dat zelf zegt. Het zit in haar systeem om dingen te observeren. Waarom heeft iets een bepaalde vorm en wat kan ze daar vervolgens van maken?

● Fase 3: Preparatie

○ Zodra ze iets heeft gezien wat ze interessant vindt, gaat ze nadenken over de vorm, kleur en waarom iets op een bepaalde manier is vormgegeven.

● Fase 4: Saturatie

○ Alles wat ze om haar heen ziet kan ze gebruiken in een kunstwerk. Dat kan zijn een gebeurtenis, muziek, gedicht, tijdschriften, musea, boeken, enz.

● Fase 5: Frustratie

● Fase 6: Incubatie

● Fase 7: Intuïtie

○ Het is voor haar heel belangrijk om als ze over een bepaald onderwerp schildert, ze haar emoties en gevoelens in het schilderij terug laat komen. Daarin volgt ze tijdens het schilderen dus haar gevoel, om die op die manier over te brengen in het schilderij.

● Fase 8: Illuminatie

● Fase 9: Evaluatie

○ Het is voor de kunstenares lastig om te bepalen wanneer het schilderij echt 'af' is. Dat is voor haar het lastigste onderdeel van het proces.

● Fase 10: Verificatie

○ De kunst maakt ze altijd in haar atelier. Met haar werk probeert ze niet de kijker een bepaalde richting op te duwen. Wat iemand in haar werk ziet en wat hij daarbij voelt laat ze aan de kijker over.

● Accelaratie

 

Conclusie

Het belangrijkste voor de kunstenares is dat het proces natuurlijk verloopt. Ze ziet iets in haar omgeving en haalt daar alle inspiratie uit. Ze heeft altijd een dummy bij haar zodat ze ideeën gelijk kan opschrijven en eventueel al een schets kan maken. Belangrijk voor haar is dat er emotie in het werk zit. Ze zegt dat het niet altijd per se mooi hoeft te zijn in de zin van schoonheid, maar dat het het belangrijkste is dat het de kijker raakt. Als ze in opdracht schildert is het belangrijk dat het werk voldoet aan haar standaard, en dat het goed voelt als ze hem verkoopt. De fase 'frustratie' kwam niet echt duidelijk naar voren. Ze schildert vooral uit gevoel. Dat kan natuurlijk ook frustratie zijn, maar daar heeft ze niet veel over gezegd. Gevoel in haar werk is dus het belangrijkste voor haar.

 

Link van de prezi: https://prezi.com/p/1gzozvb_ojma/

Website van de kunstenares: http://lena-art.nl/